Het plan ontstaat
Corona.
SARS-CoV-2, als we de officiële aanduiding willen gebruiken.
In 2019 nog hadden we geen enkel geloofwaardig scenario kunnen verzinnen dat onze plannen zo grondig zou kunnen doorkruisen.
In februari 2020 komen bij ons de eerste berichten binnen over een besmettelijk virus
dat in China is opgedoken. En een maand later woedt het virus in Nederland, wordt de
wereld voor een lange tijd veranderd en moeten we ons gedrag aan gaan passen - de
anderhalve-meter-samenleving is geboren.
Het virus treft ons, uitzonderlijk voor deze tijd van het jaar, in Nederland. We zijn druk bezig
met de voorbereidingen voor een lange reis buiten Europa.
|
Na een maand of twee wordt duidelijk dat we deze plannen voorlopig in de diepvries op kunnen slaan;
tot er een vaccin is gevonden zijn verre reizen niet aan de orde.
Na enige reflectie besluiten we om alle plannen even op te schorten tot
de wereld wat tot rust is gekomen. September; dan is het virus toch wel een geïsoleerd verschijnsel
geworden in plaats van een pandemie. En tegen die tijd zal de impact van het virus op de wetgeving, samenleving,
reizen en het dagelijks leven wel duidelijk zijn geworden.
Juli en zeker augustus zorgen al snel voor wederom een ommekeer in ons denken. Terwijl om ons
heen druk vakantie wordt gevierd, corona lijkt te zijn vergeten en de besmettingen over de hele wereld
snel weer oplopen blijkt een tweede golf onafwendbaar. En dus ook een derde, vierde en gazomaardoor. De menselijke aard
en de westerse infrastructuur lijken zich onvoldoende aan te kunnen passen aan een corona-samenleving.
Terwijl Europa oranje-rood kleurt verdwijnen alle Europa-plannen dus ook in de diepvries, naast ons verre-reizen-plan.
Wachtend op een vaccin.
Wat ons rest is reizen in Nederland.
|
We hebbn absoluut geen zin om de komende maanden,
wie weet jaren, ook in de winter, ergens 'zomaar' te gaan zitten. Wij willen
tenslotte reizen, en niet verblijven.
Gelukkig, laten we wel wezen, is er niets mis met Nederland!
Al snel ontstaat dan ook een nieuw plan.
We gaan wandelen. En niet zomaar wat ommetjes; we gaan rond Nederland wandelen! Een snelle
rekensom leert ons dat we dan zo ongeveer 2.500 kilometer zullen moeten gaan lopen…
In de loop van 2021 wordt langzaam duidelijk dat ook een vaccin niet 'de' oplossing is voor
de corona-pandemie, niet zonder verdere flankerende maatregelen.
Terwijl wetenschappers en regeringen worstelen met het ontwikkelen
van een lange-termijn visie wandelen wij nog maar even verder...
Het plan krijgt vorm
Nadenkend over de verdere invulling ontstaan wat uitgangspunten.
Indien je even op het internet rondkijkt kom je al snel op de website www.wandelnet.nl,
waar alle LAW's (Lange Afstand Wandelingen) van Nederland worden beschreven, met
uitgebreide kaarten en een GPX-bestand. Voor de leken onder ons: met een GPX-bestand
kun je een wandelroute op je navigatie-systeem zetten. Knoop een aantal LAW's aan
elkaar, en je hebt al snel een rondje Nederland. Links en rechts wat aansluitwandelingen
tussenvoegen, en onze route ligt in principe klaar. Al lopen veel grenswandelingen gedeeltelijk door België.
En Duitsland.
Onze basis blijft de caravan, wat inhoudt dat we steeds een enigszins centraal
gelegen camping zoeken, en van daaruit een aantal etappes gaan wandelen. Dat wil zeggen dat je
1. Van de camping naar het startpunt van de etappe moet komen
2. De wandeling van startpunt tot eindpunt wandelen
3. Vanuit het eindpunt terug moet keren naar de camping.
Vertaald in de praktijk wordt het ietwat complexer; uiteindelijk kwamen we tot de volgende 2 scenario's.
Met de fiets:
a. Met de auto naar het eindpunt van de wandeling rijden.
b. Fietsen uitladen en naar het begin van de wandeling fietsen.
c. De wandeling van startpunt tot eindpunt lopen.
d. Met de op het eindpunt geparkeerde auto wederom naar het beginpunt rijden om daar de fietsen op te pikken
e. Met de auto van het beginpunt terugrijden naar de camping.
Met het openbaar vervoer:
a. Met de auto naar het beginpunt van de wandeling rijden.
b. De wandeling van startpunt tot eindpunt lopen.
c. Met het openbaar vervoer terugkeren naar het beginpunt
d. Met de auto van het beginpunt terugrijden naar de camping.
Indien we niet helemaal afhankelijk willen zijn van het OV (en dat willen we niet)
moeten we dus aan de fiets! En, zo wordt verder besloten na enige oriëntatie, het worden
géén elektrische fietsen. Wat we nodig hebben zijn een paar degelijke tweedehands fietsen,
met de nodige versnellingen voor het fietsgemak en een gesloten kettingkast voor het onderhoudsgemak.
Dat houdt de 'jat'factor laag en voldoet aan onze basiseisen.
Via een bevriende fietsendealer schaffen we dus 2 'nieuwe' fietsen aan.
Het volgende besluit om te nemen is waar te beginnen. Waar begint een rondje?
Een beslissing is snel genomen: we beginnen waar we wonen. En van daaruit wandelen we als eerste
naar de grens. Met België, in dit geval.
Wat we verder op onze wandeling nodig hebben zijn enkele herkenbare beeldmomenten, een soort
iconen door de tijd, iets herkenbaars en karakteristiek.
We beslissen dat we na elke etappe een symbool, een soort estafettestokje, achter
moeten laten, wat we bij de start van de volgende etappe weer oppikken. Een soort bewijs
van continuïteit. Na ampele overwegingen kiezen we voor een houten tulp. Een oranje-rode, Nederlandser wordt het niet.
En na even doordenken vinden we dat we ook bij de aanvang van ons rondje NL een tulp
achter moeten laten, die we dan na het laatste rondje weer terugvinden.
Verder besluiten we een paar schoentjes mee te nemen, die we op elk plaatsnaambord
wat we onderweg passeren plaatsen voor een foto. Magneetjes lijken ons dan noodzakelijk
om de schoentjes aan het bord te bevestigen. Een soort 'Mieke en Jan were here'.
En daarmee kan ons nieuwe avontuur een aanvang nemen. Ja zeg, je kunt wel blijven denken en besluiten. Gewoon gaan lopen, dus!
Want we zijn er weg van!
Het plan wordt technisch
Tenslotte: onze hulpmiddelen
Voor het plannen van onze route maken we gebruik van de open source map (OSM) van Nederland voor Garmin Basecamp op
de PC. Van deze geplande routes maken we een gpx-bestand dat we laden op onze Garmin Trex Touch 25. Na drie maanden geeft
de '25' de geest en schaffen we een nieuwe aan: de '35'.
Voor het opnemen van de werkelijk gelopen routes gebruiken we de Wikiloc toepassing op onze
telefoon. Hieruit komt wederom een GPX-bestand.
Om meerder GPX-bestanden samen te voegen maken we gebruik van https://gotoes.org/strava/Combine_GPX_TCX_FIT_Files.php
Tenslotte, om één of meerder GPX-bestanden op een kaart op onze website weer te geven, maken we
gebruik van https://geo.javawa.nl/webkaart. Deze tool produceert zelfs zoom-kaarten!
Op sommige trajecten maken we dankbaar gebruik van reeds bestaande routes van Lange Afstand Wandelingen of
Streekroutes. Vaak ook is er geen route, loopt er geen route over het gewenste traject, loopt de route teveel door België of Duitsland
of is die er misschien wel maar zijn wij ons er niet van bewust. En waar de meeste LAW's van bushalte tot bushalte lopen,
loopt onze route van parkeerplaats naar parkeerplaats. En dat is tòch anders.
Dus maken we meestal onze eigen route.
|