De Balten hebben dus decennialang deel uitgemaakt van de Sovjet Unie. Zoiets, we geloven
het meteen, gaat je als mens niet in de koude kleren zitten. Tenslotte zijn we daar
ervaringsdeskundige in: ook wij zijn opgegroeid onder het juk van een totalitair regime.
Zo kun je de verregaande macht van de katholieke kerk op het openbare leven in de jaren
vijftig en zestig in Zuid-Nederland toch wel noemen.
En zoals ze ons met de paplepel ingoten dat we op de aarde waren om hard te werken en dat
je pas nadat je dood was enige aanspraak op geluk kon maken, zo werd het communistische
dogma er in de Balten ingeramd: voorwaarts de revolutie en alle macht aan de arbeider.
O wacht, nee, de communistische partij: die wist tenminste wat goed was voor de arbeider!
Als je het eigenlijk zo bekijkt dan is er niet zoveel verschil tussen de culturele
vrijheid in Brabant en Limburg enerzijds en Litouwen anderzijds, in die jaren. Alleen
was de invloed van de katholieke kerk gelukkig al op zijn retour en hadden ze geen
macht meer over leven en dood.
Een van de aspecten die onlosmakelijk met een totalitair regime zijn verbonden is het
beperken van de culturele vrijheid. De kunst wordt aan banden gelegd en krijgt een
ondergeschikte rol ten dienste van de verheerlijking van het regime. Beeldhouwwerken
worden standbeelden en schilderijen worden iconen of posters.
Het was dan ook niet meer dan logisch dat een van de eerste stappen ven een onafhankelijk
Litouwen bestond uit het opruimen van al die propaganda. De bevolking had het wel gehad met
de kloek naar voren schrijdende arbeider, breed in de schouder en van kin, een vlag torsend
en de revolutie een stap voorwaarts brengend.
Gelukkig voor ons toeristen waren ze verstandig genoeg om niet al die beelden met de grond
gelijk te maken; vanuit het hele land werden ze verzameld in Grutas. En daar zijn ze vandaag
de dag te bewonderen. Langs een in een fraai bos aangelegd traject wordt de revolutie en haar
leiders verheerlijkt. Hoewel je moet oppassen voor een overdosis is het een indrukwekkend
geheel, en nadat je gepast onder de indruk bent gebracht kun je in het museum nog even kennismaken
met de overige propaganda van de Communistische Partij. Je zou er bijna bij gaan zingen.
En de Iiinternationaaahaaale
Brengt aaaalle mensen geluuuhuuuk!
Na de Sovjets ontstond natuurlijk een heel andere kijk op 20e eeuwse kunst, zoals te vinden
in 'Europos Parkas', naar eigen zeggen een toonaangevend openluchtmuseum voor moderne kunst.
Het 55 hectare grote park is in 1991 opgericht door de Litouwse kunstenaar Gintaras Karosas ter
ere van het in Vilnius gelegen geografische middelpunt van Europa. Er zijn ruim negentig kunstwerken
tentoongesteld. Het bekendste werk in het park, wat in het Guiness Book of Records staat vermeld
als zijnde 'het grootste uit tv's bestaande kunstwerk', om maar een record te verzinnen, was
helaas in renovatie. We vroegen na afloop bij de kassa om een foto te zien van het ding;
er zijn bijna 3.000 tv's in verwerkt.
Note:
Voor de oplettende lezers die zich nu op het hoofd krabben en zich afvragen 'Hoezo middelpunt
Europa in Litouwen', de bepaling van het geografisch middelpunt van het continent Europa is
vanzelfsprekend afhankelijk van de vraag naar de uiterste grenzen. Zolang het eeuwenoude
debat over de oostgrens van Europa niet beslecht is, zullen verschillende plaatsen in Europa
zich het geografische middelpunt kunnen noemen. Het meest opgetuigde Middelpunt bevindt zich
echt in Litouwen, bij het plaatsje Bernotai, 25 km ten noordoosten van de hoofdstad Vilnius.
Dit punt is in 1989 berekend door het Franse Nationale Geografische Instituut (IGN).
Waarvan akte.
Op de terugweg naar de camping bezochten we nog kasteel Trakai, mooi gesitueerd op een
schiereiland. Helaas arriveerden we er tegelijk met de sluitingstijd…
|