Na alle problemen met de motorkoeling, afgetopt door het afbreken van de trekhaak,
waren we overtuigd geraakt van de ongeschiktheid van de Saab als trekauto, en tijdens
ons verblijf in Nederland hadden we hem ingeruild voor een Toyota Hiace.
De toekomst zal leren dat het een goede keuze is geweest, al was het in het begin wel even wennen.
Met de aanschaf van een andere auto hadden we ook opeens de beschikking over een
ingebouwd navigatiesysteem van het merk Alpine, wat door ons al snel werd omgedoopt in Pien.
Dat bleek, behalve vele voordelen, toch ook enkele nadelen met zich mee te brengen.
Die werden in ieder geval mede veroorzaakt door de leeftijd van Pien; ze was geboren
in 2003, en hoewel ik druk op het internet heb gezocht naar aanvullingen op de
software heb ik dat niet kunnen vinden. De wegenkennis van Pien hield dus op in 2003,
en daarmee had ze met name in het voormalige Oostblok een informatieachterstand. Het
begon al in het oosten van Duitsland, maar ook in Polen, Estland, Letland en Litouwen
was men voortvarend bezig aan het aanleggen van nieuwe infrastructuur.
Piens reactie op wat voor haar een cross country trip moest lijken was steeds hetzelfde.
Eerst raadde ze aan om onze kennis van de verkeersregels aan te scherpen en enkele
minuten later kwam de kreet "blijf deze weg volgen" waarbij de intonatie haar onzekerheid
over het bestaan van de "weg" duidelijk aangaf. Zodra we een weg kruisten die dan wel
in haar systeem aanwezig was kregen we gretig het advies om links- dan wel rechtsaf te slaan.
Je zou verwachten dat je aan een weg kon zien dat hij nog niet ouder was dan 3 jaar, maar
die classificatie bleek vaak onverwacht problematisch. Dit alles had tot gevolg dat de
aanwijzingen van Pien met de nodige scepsis moesten worden bekeken. In steden bleek ze
steeds zeer betrouwbaar, daar veranderde het straatbeeld blijkbaar amper. Maar in de
meer rurale gebieden was een goed richtingsgevoel vaak onontbeerlijk om de aanwijzingen
van Pien op hun merites in te kunnen schatten…
Soms, als het traject naar de volgende bestemming simpel was en de routebeschrijving
naar de camping duidelijk leek, lieten we Pien dan ook slapen. Wat weer een nieuw
probleem met zich meebracht: blijkbaar onthield Pien waar ze het laatst wakker was
geweest. Als we haar dan op een nieuwe plek, enkele honderden kilometers verderop,
weer inschakelden was ze even helemaal van slag. Het kon soms wel een half uur
duren voor ze dan weer spoorde. Natuurlijk net als je een adres in bijvoorbeeld
Frankfurt moet vinden…
Als we nu de indruk wekken dat een navigatiesysteem enkel kommer en kwel met
zich meebrengt scheppen we echter een verkeerd beeld.
Reeds op onze derde reisdag, op weg naar Mielenko in Polen, redde Pien ons uit
een potentieel benarde situatie. De kiem van deze reiscrisis was gelegen in het
feit dat ik het tanken graag zo lang mogelijk uitstel. Enerzijds omdat ik het
geld het liefst zo lang mogelijk zelf wil behouden, anderzijds kost tanken altijd
weer tijd, en hoe minder vaak je tankt hoe meer tijd je overhoudt. In Nederland is
dat zelden een probleem met een benzinestationdichtheidsindex (je merkt het: we
verzinnen ze waar je bijstaat) van zeker drie per 10 vierkante kilometer. In de
noordoosthoek van Duitsland bleek deze index aanmerkelijk lager te zijn; we waren
al 50 kilometer onderweg op wat in deze contreien voor een snelweg doorging en
hadden nog geen pomp gezien. Dertig kilometer terug was het waarschuwingslampje
al gaan branden, en als de wijzer van de benzinemeter nog lager aan wilde geven
zou hij van het dashboard af moeten springen. En binnen geen velden of wegen was
iets anders te bekennen dan velden en wegen. Al kilometers lang verwachte ik elk
moment een bord te ontdekken met de melding dat er 4 kilometer verderop een benzinestation
lag, maar tot nu toe wilde de werkelijkheid niet overeenkomen met mijn verwachtingen.
Het was Mieke die op het lumineuze idee kwam om het even aan Pien te vragen. Die ons
wist te melden dat we bij de volgende afslag, 2,8 kilometer verderop, de snelweg
moesten verlaten, naar links afslaan en dan na 2,3 kilometer zouden we het verlangde
benzinestation vinden. We besloten om deze aanwijzingen maar op te volgen en zagen
opgelucht na de opgegeven afstand de gele Shell-schelp opdoemen. Ik vermoed dat de
laatste kilometers op wilskracht en dieseldampen werden afgelegd; we dachten de
auto samen vooruit!
Wat ons betreft had Pien haar plaats in ons team veroverd.
|