wijzijnerwegvan
in week 19...

Onze vaste gasten, twee campingpoezen, hebben inmiddels alle brokjes opgegeten, dus wordt het tijd om wat nieuwe voorraad in te slaan. We kopen hetzelfde merk dat we hadden, maar dit keer voor de afwisseling geen vis- maar rundersmaak. De katten, zo blijkt al snel, zijn het totaal niet eens met deze menuwisseling. Mondjesmaat wordt er wat gegeten, maar van het enthousiasme waarmee ze eerder het diner te lijf gingen, is niets meer te bespeuren. Het overgrote deel van het aangeboden voedsel blijft liggen en wordt later soldaat gemaakt door de achterburen: de beide eksters die in het pijnbomenbos achter ons wonen. Zij pikken bij gelegenheid graag een graantje mee. En op de derde dag zien we de twee poezen wederom voor een volle etensbak zitten. Ze wisselen een veelbetekende blik. Zo denken wij. Ja, het houdt een keer op. We hebben ze niet meer terug gezien. De ondankbare honden.
Het wordt snel druk met Franse vakantiegangers. Als we informeren blijkt er deze week, naast Hemelvaart, op woensdag nog een nationale feestdag te zijn, de Dag van de Wapenstilstand. Wij wapenen ons met camera en rugzak en maken een lange wandeling, en op de terugweg leggen we even aan bij de Kapel van de Knieling. Dom van ons om hier geen kaarsje op te steken; als we op vijf minuten wandelen van de camping zijn, krijgen we een fikse regenbui over ons uitgestort!
Op donderdag gaat een driedaags wijnfestival van start in Cap d'Agde, VinoCap. Maar liefst 95 wijnproducenten uit de omgeving bemannen evenzoveel marktkramen langs de kades van Cap. De receptioniste van de camping schenkt ons ieder een pas, waarop een gegraveerd wijnglas en drie bonnen te verkrijgem zijn, waarmee je ter plekke je glas kunt laten vullen met een streekwijn naar keuze. Rood, rosé, wit, met of zonder bubbels, overal om ons heen worden de vinologische producten aangeprezen. Als altijd zijn de drukst bezochte stalletjes het leukst! En al snel blijkt dat geen enkele wijnboer zich iets gelegen laat liggen aan de bonnetjes; ze volgen duidelijk het marketingconcept 'Proeven Is Verkopen'. En wie zijn wij om daar tegenin te gaan? Santé!

>Home>