Een ongeluk komt nooit alleen!
    ofwel Aanvaring met een veerboot

Recupereren in Italië

De Grote Oversteek

Een ongeluk komt nooit alleen!
    ofwel Aanvaring met een veerboot

Adriatische zee, 18 september 2005

 

Een Saab-garage is in Kroatië enkel te vinden in Zagreb. En omdat we toch graag alle waarschuwingslampjes uit wilden hebben, besloten we over te varen naar Bari, Italië, waar volgens onze servicegids in ieder geval wel een Saab-dealer moest zijn. Daarmee beperkten we het aantal kilometers wat we met een onbetrouwbare auto plus caravan moesten gaan rijden tot een stuk of 20 – en dat leek ons geen probleem.

We voeren ’s nachts over, en met name voor Jerry besloten we een hut te nemen. We moesten anders de hele reis aan dek doorbrengen, en voor een kat leek ons dat helemaal geen goed idee. We zagen Jerry al de gehele overtocht aangelijnd op schoot zitten of erger, overboord springen.

De binnenhut bleek benauwd, warm, klein en raamloos, maar gelukkig hoefden we er maar één nacht te huizen. Het waaide onderweg hevig, waardoor de boot onophoudelijk slingerde en deinde, waar niet alleen wij maar ook Jerry niet gelukkig van werd. Wat doe je zo’n beestje toch aan, als mensenbaasje … Uiteindelijk slaagden we er alle drie toch in de slaap te vatten.

 

Veilig arriveerden we de volgende ochtend in Bari, en bemerkten bij de controle van de caravan dat de deur niet meer wilde afsluiten. Het slot ging al een paar dagen stroef (wij vermoedden dat er zand in was gestormd) en nu sloot het dus helemaal niet meer. Ach, dachten wij, dat zien we wel weer als we op de camping zijn. We sloten ons weer aan in de rij en wachtten op onze beurt om te debarkeren (moeilijk woord om van de boot af te rijden).

Kennelijk lag de boot tamelijk hoog in het water; de loopplank van de ferry liep nogal steil naar beneden. Tegenwoordig zijn we door ervaring wijs geworden, maar toen vertrouwden we nog blindelings op de aanwijzingen van de bemanningsleden en reden dus van de boot af. Over de loopplank.

 

Als je in de rijdende auto zit, dan hoor je niets van wat er met de caravan gebeurt, en dat was dan ook precies wat wij hoorden - niets. Ik zag in de spiegel enkele bemanningsleden met meer dan normale belangstelling naar de achterkant van de caravan staren, Mieke zag een toekijkende passagier de hand voor de mond slaan en met wijd opengesperde ogen geschrokken naar onze caravan kijken.

Gealarmeerd zetten we de combinatie stil. We stapten uit om te zien wat er aan de hand was. De achterzijde van een Polar bestaat uit twee platen. De ene is de echte achterkant van de caravan, en daarmee was gelukkig niets aan de hand. Aan de onderzijde zit daar bij Polar nog een kunststofplaat overheen, met daarin alle lampunits (achterlicht, knipperlicht, remlicht). En deze plaat bleek over de loopplank te hebben geschraapt en was finaal afgebroken; slechts enkele stroomdraadjes hielden het geheel nog bij elkaar. Met wat wrikken, duwen en schroeven slaagden we erin om de plaat provisorisch weer aan de caravan vast te maken, maar de verlichting werkte helemaal niet meer.

 

De autodeuren van de Saab bleken zich solidair te hebben verklaard met de caravandeur: ook zij wilden opeens niet meer op slot. Omdat de camping slechts 8 kilometer van de haven verwijderd was, besloten we het er maar op te wagen. Zonder verdere kleerscheuren kwamen we ter plaatse. Bij het binnenstappen sloeg de caravandeur door een harde windvlaag zo hevig tegen de deurvanger aan, dat het hele ding in tweeën brak. We ontdekten nu ook dat het caravantrapje was doorgeroest.

 

De rest van de dag hebben we stokstijf stil met dichtgeknepen ogen op een stoel gezeten. In het zonnetje, dat wel. Want je hebt van die dagen…


Recupereren in Italië

Bari, 20 september 2005

 

We hadden het dus druk, in Bari.

Allereerst moest de Saab worden nagekeken, en daarvoor zochten we de dealer op. De chef-monteur verving enkele lampjes en zekeringen, resette het een en ander op de dashboardcomputer, scheurde er een half uurtje mee rond en verklaarde dat er niets mee aan de hand was. Tien euro armer en een officieel gerepareerd verklaarde auto rijker, keerden wij weer huiswaarts.

Daarna op zoek naar een caravandealer. Er moesten wat noodreparaties worden uitgevoerd aan de lichtunit van de caravan na onze onzachte aanvaring met de veerboot waartoe we wat lampen, fittingen, rubbers en ander klein elektrisch spul aanschaften, we hadden een nieuwe deurvanger nodig en een nieuw slot. Na een dagje winkelen hadden we alles behalve het nieuwe deurslot in ons bezit, en togen we aan het repareren.

Na ook wat Italiaanse levensmiddelen te hebben ingeslagen, besloten we om de oversteek te wagen richting Griekenland. Welgemoed reden we naar de haven om bij de terminal tickets aan te schaffen voor de overtocht de volgende dag. Achter de kassa zat een vriendelijke Italiaanse mevrouw die ook nog een aardig woordje Spaans, Frans, Engels, Duits, Grieks en Arabisch bleek te spreken. Aan Nederlands was ze nog niet toegekomen, al verdachten we haar er wel van om die taal in de planning te hebben!

Het was niet mogelijk om een plekje voor de volgende dag te reserveren – we konden enkel tickets kopen op de dag dat de boot uitvoer – reserveren vinden de Italianen een volstrekt overbodige en nodeloos complexe activiteit. Op onze vraag of we aan boord de nacht in onze caravan konden doorbrengen – de vorige hut was ons niet zo goed bevallen - werd voorzichtig bevestigend geantwoord. Toen we informeerden naar de reden van aarzeling, kregen we te horen dat we wellicht problemen zouden hebben met de varkens. Die hadden namelijk ook Camping Aan Boord, en als we pech hadden dan zouden we pal naast een vrachtwagen met varkens terecht kunnen komen die ook overstaken naar Griekenland. En dat was toch wel een overweldigende aanval op onze reukorganen. Maar, besloot ons talenwonder, het waren wel ook Nederlandse varkens …

 


De Grote Oversteek

Bari, 21 september 2005

 

Met het begeerde ticket in handen en een duidelijke sticker ‘Open Deck’ (dus slapen in onze eigen caravan) onder onze voorruit geschoven, vervoegden we ons de volgende dag in de wachtende rij kampeermobielen die op weg waren naar Griekenland, terwijl het schip werd volgeladen met vrachtwagens. En nog meer vrachtwagens. En nog veeeel meer vrachtwagens. Het leek ons onmogelijk dat al die kolossen een plekje op de boot konden vinden; wij waren er praktisch van overtuigd dat al die trucks er aan de andere kant weer afreden…

 

Uiteindelijk kwamen ook wij aan de beurt. En gelukkig was er geen varken te bekennen op de hele boot. Wij verbaasden ons erover dat een veetransport over dergelijke afstanden überhaupt was toegestaan. Deze wetenschap was stuitender dan enige reuk.

 

Eenmaal binnenscheeps moesten we een rijbaan beklimmen om een hoger gelegen dek te bereiken. Daar moesten we met de auto-caravan combinatie weer achteruitrijden, onder begeleiding van twee mannetjes vóór en achter. Stukje voor stukje, beetje rechts, beetje links, reden we dezelfde afstand, maar nu achterwaarts. Het was centimeterwerk.

In de volle lengte pasten wij niet geheel op de ons toegedachte plaats, dus de caravan moest worden losgekoppeld en opzij van de auto worden geschoven. Oorspronkelijk was er nog een vrachtwagen langs onze zijde gepland, maar gelukkig was dat te krap bemeten zodat we nog enige vrije ruimte voor onze voordeur behielden – een zitje zou er zo kunnen staan. Het scheepsdek was aan de voorkant open, we konden de frisse zeelucht zo opsnuiven!

Het ruim werd minutieus volgeladen. Wij keken eerst met verwondering, dan met bewondering, naar de enorme hoeveelheid trucks die op de scheepsvloeren waren gestouwd. Wijzelf stonden volledig ingesloten tussen Iranese, Turkse en Bulgaarse vrachtwagens, die zo dicht opeen waren gepakt dat geen persoon zich er meer tussendoor kon wurmen. Een Griekse chauffeur die helemaal achterin was gestationeerd met zijn koelcombinatie, stond luidkeels en boos te roepen tegen de bemanning. Hij wilde eruit. En dat was niet meer mogelijk.

Hij had gelijk! Toen we poolshoogte gingen nemen, konden we ons met geen mogelijkheid nog tussen de gevaartes doorwringen om bovendek, restaurant, toiletten of wat dan ook te bereiken. Ja zeg, dat kon toch niet!  

 

Al snel klonken er meer protesten. De bemanning reageerde er nauwelijks op, hoogstens met een vluchtig wegwuivend handgebaar. Twee danig geïrriteerde en overmoedige truckers werd het hele gebeuren te gortig. Ze klommen resoluut over het hekwerk dat de afscheiding vormde tussen beneden- en bovendek. Hangende aan de buitenzijde van het hek bengelden ze even in het luchtledige, dan balanceerden ze voetje voor voetje en hand voor hand, langs de meterslange reling. Gespannen keken wij toe. Als ze onverhoopt los mochten laten, zouden ze 5 meter lager op het benedendek storten!  

Dat gingen wij zeker niet doen, en de Griekse trucker beslist ook niet. Die was doende van alles en nog wat te schreeuwen naar eenieder die zich binnen zijn gezichtsveld bevond. Tegen ons beklaagde hij zich erover dat er pal achter zijn truck twee deuren naar het bovendek leidden, maar door de wijze van beladen was de toegang nu door de vrachtwagens geblokkeerd!

Wij stemden verontwaardigd in met de Griek. Wij wilden tijdens de lange overtocht toch wel van het bovendek af kunnen geraken, al was het alleen maar vanwege de veiligheid!
Nu keek hij ons verrast aan. Oh, maar dat was geen probleem, stelde hij ons gerust. Als alle auto’s eenmaal aan boord waren, zou de rijbaan waarlangs we naar het bovendek waren gereden met stalen kettingen omhoog worden gehesen, zodat we over deze loopplank gewoon naar het buitendek konden lopen.

 

De deurblokkade was dus maar tijdelijk! Alle beroering begrepen wij dan ook niet - direct. Niet veel later waren alle voertuigen aan boord gereden. De rijbaan naar het bovendek was niet meer nodig en werd precies zoals voorspeld opgetakeld, zodat de vloer van de bovenverdieping nu een loopvlak vormde.

 

Voorgegaan door een gehaaste Griek begaven we ons naar het benedendek, waar hij zich mopperend en verlaat bij de waaghalzen voegde, die druk doende waren hun geluk te beproeven in het casino. De reden van al die consternatie: er kon 10 minuten lang niet worden gegokt!

 


-Top-
>Home>