Een ongeluk
komt nooit alleen! |
Een ongeluk komt nooit alleen!
|
Recupereren in ItaliëBari, 20 september 2005
We hadden het dus druk, in Bari. Allereerst moest de Saab worden nagekeken, en daarvoor zochten we de dealer op. De chef-monteur verving enkele lampjes en zekeringen, resette het een en ander op de dashboardcomputer, scheurde er een half uurtje mee rond en verklaarde dat er niets mee aan de hand was. Tien euro armer en een officieel gerepareerd verklaarde auto rijker, keerden wij weer huiswaarts. Daarna op zoek naar een caravandealer. Er moesten wat noodreparaties worden uitgevoerd aan de lichtunit van de caravan na onze onzachte aanvaring met de veerboot waartoe we wat lampen, fittingen, rubbers en ander klein elektrisch spul aanschaften, we hadden een nieuwe deurvanger nodig en een nieuw slot. Na een dagje winkelen hadden we alles behalve het nieuwe deurslot in ons bezit, en togen we aan het repareren. Na ook wat Italiaanse levensmiddelen te hebben ingeslagen, besloten we om de oversteek te wagen richting Griekenland. Welgemoed reden we naar de haven om bij de terminal tickets aan te schaffen voor de overtocht de volgende dag. Achter de kassa zat een vriendelijke Italiaanse mevrouw die ook nog een aardig woordje Spaans, Frans, Engels, Duits, Grieks en Arabisch bleek te spreken. Aan Nederlands was ze nog niet toegekomen, al verdachten we haar er wel van om die taal in de planning te hebben! Het was niet mogelijk om een plekje voor de volgende dag te reserveren – we konden enkel tickets kopen op de dag dat de boot uitvoer – reserveren vinden de Italianen een volstrekt overbodige en nodeloos complexe activiteit. Op onze vraag of we aan boord de nacht in onze caravan konden doorbrengen – de vorige hut was ons niet zo goed bevallen - werd voorzichtig bevestigend geantwoord. Toen we informeerden naar de reden van aarzeling, kregen we te horen dat we wellicht problemen zouden hebben met de varkens. Die hadden namelijk ook Camping Aan Boord, en als we pech hadden dan zouden we pal naast een vrachtwagen met varkens terecht kunnen komen die ook overstaken naar Griekenland. En dat was toch wel een overweldigende aanval op onze reukorganen. Maar, besloot ons talenwonder, het waren wel ook Nederlandse varkens …
|
De Grote OversteekBari, 21 september 2005
Met het begeerde ticket in handen en een duidelijke sticker ‘Open Deck’ (dus slapen in onze eigen caravan) onder onze voorruit geschoven, vervoegden we ons de volgende dag in de wachtende rij kampeermobielen die op weg waren naar Griekenland, terwijl het schip werd volgeladen met vrachtwagens. En nog meer vrachtwagens. En nog veeeel meer vrachtwagens. Het leek ons onmogelijk dat al die kolossen een plekje op de boot konden vinden; wij waren er praktisch van overtuigd dat al die trucks er aan de andere kant weer afreden…
Uiteindelijk kwamen ook wij aan de beurt. En gelukkig was er geen varken te bekennen op de hele boot. Wij verbaasden ons erover dat een veetransport over dergelijke afstanden überhaupt was toegestaan. Deze wetenschap was stuitender dan enige reuk.
Eenmaal binnenscheeps moesten we een rijbaan beklimmen om een hoger gelegen dek te bereiken. Daar moesten we met de auto-caravan combinatie weer achteruitrijden, onder begeleiding van twee mannetjes vóór en achter. Stukje voor stukje, beetje rechts, beetje links, reden we dezelfde afstand, maar nu achterwaarts. Het was centimeterwerk. In de volle lengte pasten wij niet geheel op de ons toegedachte plaats, dus de caravan moest worden losgekoppeld en opzij van de auto worden geschoven. Oorspronkelijk was er nog een vrachtwagen langs onze zijde gepland, maar gelukkig was dat te krap bemeten zodat we nog enige vrije ruimte voor onze voordeur behielden – een zitje zou er zo kunnen staan. Het scheepsdek was aan de voorkant open, we konden de frisse zeelucht zo opsnuiven! Het ruim werd minutieus volgeladen. Wij keken eerst met verwondering, dan met bewondering, naar de enorme hoeveelheid trucks die op de scheepsvloeren waren gestouwd. Wijzelf stonden volledig ingesloten tussen Iranese, Turkse en Bulgaarse vrachtwagens, die zo dicht opeen waren gepakt dat geen persoon zich er meer tussendoor kon wurmen. Een Griekse chauffeur die helemaal achterin was gestationeerd met zijn koelcombinatie, stond luidkeels en boos te roepen tegen de bemanning. Hij wilde eruit. En dat was niet meer mogelijk. Hij had gelijk! Toen we poolshoogte gingen nemen, konden we ons met geen mogelijkheid nog tussen de gevaartes doorwringen om bovendek, restaurant, toiletten of wat dan ook te bereiken. Ja zeg, dat kon toch niet!
Al snel klonken er meer protesten. De bemanning reageerde er nauwelijks op, hoogstens met een vluchtig wegwuivend handgebaar. Twee danig geïrriteerde en overmoedige truckers werd het hele gebeuren te gortig. Ze klommen resoluut over het hekwerk dat de afscheiding vormde tussen beneden- en bovendek. Hangende aan de buitenzijde van het hek bengelden ze even in het luchtledige, dan balanceerden ze voetje voor voetje en hand voor hand, langs de meterslange reling. Gespannen keken wij toe. Als ze onverhoopt los mochten laten, zouden ze 5 meter lager op het benedendek storten! Dat gingen wij zeker niet doen, en de Griekse trucker beslist ook niet. Die was doende van alles en nog wat te schreeuwen naar eenieder die zich binnen zijn gezichtsveld bevond. Tegen ons beklaagde hij zich erover dat er pal achter zijn truck twee deuren naar het bovendek leidden, maar door de wijze van beladen was de toegang nu door de vrachtwagens geblokkeerd! Wij stemden verontwaardigd in met de Griek. Wij wilden
tijdens de lange overtocht toch wel van het bovendek af kunnen geraken, al was
het alleen maar vanwege de veiligheid!
De deurblokkade was dus maar tijdelijk! Alle beroering begrepen wij dan ook niet - direct. Niet veel later waren alle voertuigen aan boord gereden. De rijbaan naar het bovendek was niet meer nodig en werd precies zoals voorspeld opgetakeld, zodat de vloer van de bovenverdieping nu een loopvlak vormde.
Voorgegaan door een gehaaste Griek begaven we ons naar het benedendek, waar hij zich mopperend en verlaat bij de waaghalzen voegde, die druk doende waren hun geluk te beproeven in het casino. De reden van al die consternatie: er kon 10 minuten lang niet worden gegokt!
|
-Top- |
>Home> |